وبنوشت حجت الاسلام مهدي يوسفيان
مهدی بلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم

گزیده مباحث مطرح شده در برنامه «ماه چهاردهم» شبکه3 تاریخ جمعه 15/6/1393

1- اصولاً چرا بحث آخر الزمان مطرح می شود؟

پاسخ:

الف) اصولا هر شروعی پایانی دارد تا حرکت در آن معنی داشته باشد. مانند هر سفری که ابتدا و انتهایی دارد. در صورت نبود انتها، یا حرکت آغاز نمی شود، و یا لغو و بیهوده تلقی می شود.

این واقعیت در مورد خلقت انسان در زمین و رفتارهای او نیز وجود دارد.

 

2- چرا مباحث آخر الزمانی در ادیان مطرح می شود؟

پاسخ:

دین الهی و شرایع آسمانی برای آن است که انسان مسیر درستی را در زندگی خویش بیابد و در آن حرکت کند. آگاه کردن انسان نسبت به گذشته و آینده و حوادث آنها، به آدمی کمک می­کند با دید باز و نگاهی درست از آینده پیش رو برنامه ریزی کند.

 

3- آیا توجه به مباحث آخر الزمانی رویکردی جدیدی است که در جامعه کنونی ما اتفاق افتاده است یا اینکه در گذشته هم مطرح بوده است؟ اگر جدید است، علت آن را چه می دانید؟

پاسخ:

* موعودگرایی و توجه و اقبال مردم به ظهور منجی و به دنبال آن پیدایش مدعیان دروغین امری سابقه دار در بین پیروان ادیان است. هزاره گرایی که در ادیانی مانند زرتشت و مسیحیت بسیار پر رنگ مطرح شده است در همین راستا قابل بررسی است. (کتاب پیشگوئیها و آخر الزمان، مقاله هزاره گرایی در فلسفه تاریخ مسیحیت، استاد حسین توفیقی)

* همچنین بحث های آخر الزمانی و تطبیق علایم ظهور بر حوادث خارجی و به دنبال آن توجه مردم به ظهور و انتظار تحقق آن نیز در گذشته بوده است

* ولی این فضای کنونی شاید جدید باشد. علت: غرب و پایان زندگی و پوچی و بی هدفی در زندگی (وجود امکانات مختلف رفاهی که یک نوع بی هویتی به همراه داشت)، فقر مفرط در دل جامعه غرب به صورت پنهان، مسیحیان خسته و یهودیان سرخورده (با سوء استفاده صهیونیسم مسیحی و تشکیل حکومت اسرائیل)، غرب از درون دچار مشکل بود. نظریه پایان تاریخ را باید در این فضا مورد توجه قرار داد.

وقوع انقلاب اسلامی ایران که با رهبری یک عالم دینی ایجاد شد و تئوری جدید برای اداره جامعه مطرح کرد و حرکت خود را مقدمه ظهور منجی اعلام کرد.

* چالش جدی غرب و تلاش برای دو برنامه: 1- نابودی انقلاب؛ 2- منجی سازی به سبک آمریکایی

توجه جدی سینما و هالیوود به فیلم های آخر الزمانی؛ بازی های رایانه­ای. (کتاب پیشگوئیها و آخر الزمان، مقالات آقایان بلخاری و شاه حسینی)

 

4- ترسیمی بسیار تاریک از آخر الزمان می­شود به گونه ای که انسان دچار وحشت می شود:

الف) آیا دیدگاه ادیان در مورد حوادث این دوران مشترک است؟ یا تفاوت هایی دارد؟

پاسخ:

می توان گفت در اصل مشکلات سنگین و حوادث تلخ در آخر الزمان مشترک هستند هرچند در مورد حوادث جزئی و مصداقی ممکن است قایل به تفاوت ­هایی بشویم.

 

ب) از منظر اسلام و روایات ما حقیقت امر چیست؟

پاسخ:

آخر الزمان یک سکه دو رویه است: تباهی برخی و عظمت برخی دیگر (صالحان و منادیان حق و زمینه سازان)

پیامبر اکرم: قَالَ النَّبِيُّ لِعَلِيٍّ يَا عَلِيُّ وَ اعْلَمْ أَنَّ أَعْظَمَ النَّاسِ يَقِيناً قَوْمٌ يَكُونُونَ فِي آخِرِ الزَّمَانِ لَمْ يَلْحَقُوا النَّبِيَّ وَ حُجِبَ عَنْهُمُ الْحُجَّةُ فَآمَنُوا بِسَوَادٍ فِي بَيَاض؛ پیامبر اکرم به امام علی صلوات الله علیهما فرمود: ای علی! بدان عظیم ترین مردم از حیث یقین گروهی هستند که در آخر الزمان می باشند، آنان ملحق به نبی نشدند (دوران پیامبر نبودند) و حجت نیز از آنها پوشیده شد، پس ایمان می آورند به سیاهی بر سفیدی (کنایه از اینکه آنها ایمان می آورند بر نوشته جاتی که بر روی کاغذ ثبت می شود و با تدبر در آنها مؤمن می شوند). (بحارالانوار، ج52، ص125)‏

امام سجاد علیه السلام فرمود: يَا أَبَا خَالِدٍ إِنَّ أَهْلَ زَمَانِ غَيْبَتِهِ الْقَائِلِينَ بِإِمَامَتِهِ وَ الْمُنْتَظِرِينَ لِظُهُورِهِ أَفْضَلُ مِنْ أَهْلِ كُلِّ زَمَانٍ لِأَنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَعْطَاهُمْ مِنَ الْعُقُولِ وَ الْأَفْهَامِ وَ الْمَعْرِفَةِ مَا صَارَتْ بِهِ الْغَيْبَةُ عِنْدَهُمْ بِمَنْزِلَةِ الْمُشَاهَدَة؛ ای ابا خالد (ابو حمزه ثمالی) به درستی که اهل زمان غیبت او (امام مهدی) که قائل و معتقد به امامت اویند و انتظار ظهورش را دارند افضل از اهل هر زمانی هستند زیرا خداوند تبارک و تعالی عقل و فهمی به آنها عطا کرده است که غیبت نزد آنها به منزله مشاهده است (کنایه از اینکه چنان باوری نسبت به امام دارند که حضور او را باور دارند و حس می کنند و با چشم دل می بینند) (کمال الدین و تمام النعمه، ج1، روایات صادر از امام سجاد، ح2)

 

5- شما فرمودید در زمانی که باطل با تمام قوا و حق با تمام قوا مقابل هم قرار گیرد زمان ظهور است، این نظریه ریشه روایی دارد؟ توضیح دهید.

پاسخ:

البته در روایات تصریح نداریم بلکه برداشت از روایات است.

طبق روایات دوره آخر الزمان پایان دوران حکومت های باطل است، و شیطان همه توان خود را برای به تأخیر انداختن ظهور انجام می دهد، و استفاده از تمام شگردها را در دستور کار قرار می دهد.

از طرف دیگر حق مداران وظیفه دارند اتمام حجت بر انسان ها را با عنایت به نیاز و توجه مردم به منجی (امام مهدی) به انجام برسانند. روایت داریم معارف دینی و مهدوی از قم به همه عالم منتشر می شود. و در این بین درخواست عمومی برای تغییر وضعیت در عالم پدید می آید.

 

6- آیا این حوادث می تواند قابل تغییر تلقی شود؛ بدین معنی که ما بدون برخورد با این حوادث تلخ، این روزگار را پشت سر بگذاریم؟

پاسخ:

انسان مختار است و حق تعیین سرنوشت دارد (قانون بداء و امکان تغییر در مقدرات). و ما زندگی فردی داریم و زندگی جمعی، و زندگی جمعی نیز داخلی است و خارجی.

ما باید تلاش خود را بکنیم تا آسیب ها به حدّاقلّ برسد.

 

7- در مقایسه شرایط مردم بعد از ظهور با شرایط مردم قبل از ظهور عدل خداوند چگونه توجیه می شود؟

پاسخ:

باید توجه داشت عدالت به معنای تساوی نیست بلکه این که هر چیزی در جای خود قرار گیرد. با این مقدمه:

اولاً امتحانات مردم در عصر غیبت با مردم در دوران ظهور متفاوت است و به نظر می آید دوران ظهور با امتحانات ویژه ای همراه است.

دوما امتیازات و ارفاقات نیز متفاوت است، در روایت است که اعمال نیک در زمان غیبت مانند نماز از ثواب بیشتری برخوردار است.

 

8- برای آنکه بتوان از آثار منفی این دوره کاست و حداقل دچار آسیب ها و انحرافات نشد، چه راهکاری پیشنهاد می دهید؟

پاسخ:

محکم­تر چنگ زدن به ریسمان الهی؛ مثل کسی که در حال افتادن به درّه است یا پایش لغزیده یا می خواهند او را هُل بدهند، او ریسمانی را که برای نجات او فرستاده اند محکم تر می گیرد.

به چند عمل مناسب توجه بیشتری بشود:

تقیّد به نماز به ویژه نماز اول وقت، تلاوت مقداری از قرآن، توسل به اهل بیت به ویژه زیارت عاشورا و آل یاسین

توجه به مال حلال و کسب پاک (نباید مال الهی و مال مردم را سبک بگیریم)، صدقه دادن

توجه به مکارم اخلاقی در خویشتن

کمک به دیگران و تعاون و ایثار: هم مالی و هم فکری و اندیشه ای به ویژه ترویج فرهنگ مهدوی با رویکرد انتظار.



...

طبقه بندی: بدون دسته
نوشته شده در تاریخ شنبه پانزدهم شهریور 1393 توسط مهدی یوسفیان | بدون نظر
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin
قالب وبلاگ