وبنوشت حجت الاسلام مهدي يوسفيان
مهدی بلاگ

بسم الله الرحمن الرحیم

فرمایشات پیامبر (صلی الله علیه و آله سلم) در خطبه روز غدیر پیرامون امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)

مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنِّي نَبِيٌّ وَ عَلِيٌّ وَصِيِّي؛ گروه مردم به درستی که من پیامبر و علی (علیه السلام) وصی من است.

أَلَا إِنَّ خَاتَمَ الْأَئِمَّةِ مِنَّا الْقَائِمُ الْمَهْدِيُّ؛ آگاه باشيد! همانا آخرين امامان از ما، مهدي قائم است.

أَلَا إِنَّهُ الظَّاهِرُ عَلَى الدِّينِ؛ آگاه باشيد! او بر تمام اديان پيروز مي شود.

أَلَا إِنَّهُ الْمُنْتَقِمُ مِنَ الظَّالِمِينَ؛ آگاه باشيد! او از ستمگران انتقام مي گيرد.

أَلَا إِنَّهُ فَاتِحُ الْحُصُونِ وَ هَادِمُهَا؛ آگاه باشيد! او گشاينده دژهاي مستحكم شرك و فساد و نابود كننده آنها است.

أَلَا إِنَّهُ قَاتِلُ كُلِّ قَبِيلَةٍ مِنْ أَهْلِ الشِّرْكِ؛ آگاه باشید! او کشنده هر قبیله از اهل شرک است.

اَلَا إِنَّهُ مُدْرِكٌ بِكُلِّ ثَارٍ لِأَوْلِيَاءِ اللَّهِ؛ آگاه باشيد! او انتقام گيرنده خون دوستان خداي عزيز و بزرگ است.

أَلَا إِنَّهُ الْغَرَّافُ فِي بَحْرٍ عَمِيقٍ؛ آگاه باشيد! او سيراب كننده تشنگان از درياي حقيقت است.

أَلَا إِنَّهُ النَّاصِرُ لِدِينِ اللَّه؛ آگاه باشيد! او یاری دهنده دین خداست.

أَلَا إِنَّهُ يَسِمُ كُلَّ ذِي فَضْلٍ بِفَضْلِهِ وَ كُلَّ ذِي جَهْلٍ بِجَهْلِهِ؛ آگاه باشيد! او فضل و برتري دانشمندان و جهل و بي خردي ناآگاهان را مي داند.

أَلَا إِنَّهُ خِيَرَةُ اللَّهِ وَ مُخْتَارُهُ؛ آگاه باشيد! او برگزيده خداوند و امام انتخاب شده از طرف اوست.

أَلَا إِنَّهُ وَارِثُ كُلِّ عِلْمٍ وَ الْمُحِيطُ بِهِ؛ آگاه باشيد! او وارث هر دانشي است، و علم او بر همه علوم برتر است.

أَلَا إِنَّهُ الْمُخْبِرُ عَنْ رَبِّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْمُنَبِّهُ بِأَمْرِ إِيمَانِهِ؛ آگاه باشيد! او معرفي كننده خداي عزيز و بزرگ و روشن كننده احكام و راه ايمان است.

أَلَا إِنَّهُ الرَّشِيدُ السَّدِيدُ؛ آگاه باشيد! او شجاع و درستكار است.

أَلَا إِنَّهُ الْمُفَوَّضُ إِلَيْهِ؛ آگاه باشيد! امور آفريدگان به او واگذار شده است.

أَلَا إِنَّهُ قَدْ بُشِّرَ بِهِ مَنْ سَلَفَ بَيْنَ يَدَيْهِ؛ آگاه باشيد! كه پيامبران گذشته به ظهور او بشارت داده‌اند.

أَلَا إِنَّهُ الْبَاقِي حُجَّةً وَ لَا حُجَّةَ بَعْدَهُ وَ لَا حَقَّ إِلَّا مَعَهُ وَ لَا نُورَ  إِلَّا عِنْدَهُ أَلَا إِنَّهُ لَا غَالِبَ لَهُ وَ لَا مَنْصُورَ عَلَيْهِ؛ آگاه باشيد! او آخرين حجت الهي است و بعد از او حجتي نخواهد آمد، در جهان حقي نيست مگر آن كه با اوست. و دانشي نيست مگر آنكه در نزد اوست. آگاه باشيد! كه كسي توان پيروزي بر او را ندارد. و ياري دهنده اي جز او نيست.

أَلَا وَ إِنَّهُ وَلِيُّ اللَّهِ فِي أَرْضِهِ وَ حَكَمُهُ فِي خَلْقِهِ وَ أَمِينُهُ فِي سِرِّهِ وَ عَلَانِيَتِه‏ آگاه باشيد! او وليّ خدا در زمين و داور او در ميان خلق، و امين اسرار الهي در نهان و آشكار است.[1]

 



[1]. احتجاج طبرسي، ج1، ص66، خطبه غدير.



...

طبقه بندی: بدون دسته
نوشته شده در تاریخ شنبه سیزدهم آبان 1391 توسط مهدی یوسفیان | بدون نظر

بسم الله الرحمن الرحیم

عید قربان با همه ارادتمندان به حضرت دوست مبارک باد.

این روز بزرگ راز و رمزهای زیبایی را در خود نهفته دارد که درک آنها تأثیر شگرفی در زندگی داشته و این روز را نه فقط برای حاجیان و زائران بیت الله و ناسکان اعمال حج، بلکه برای عموم مردم روز عید قرار داده است.

حاجیان برای این روز، سیر خاصی را طیّ می کنند. آنها ابتدا باید محرم شده و لباس پر معنای احرام را به تن کنند. سپس از منطقه حرم خارج شده و روز نهم را در صحرای عرفات به قصد قربت وقوف کنند. بعد از غروب آفتاب باید به طرف بیابان مشعر حرکت کرده و تا طلوع آفتاب صبح در آنجا به نیت قربت به خدا حضور داشته باشند.

صبح روز دهم که روز عید است با عبور از وادی محسّر (محل عذاب و نابودی لشگر ابرهه توسط مأموران خاص الهی یعنی ابابیل)، به سرزمین منا که محصور بین دو کوه است وارد می شوند. آنان در ابتدا به محل رمی جمرات رفته و با یادآوری مبارزه ابراهیم علیه السلام با شیطان، هفت سنگ را به ستون جمره می زنند.

آنان با اطمینان یافتن از اینکه هر هفت سنگ به درستی به جمره اصابت کرده است حق دارند گوسفندی را قربانی کرده و بعد حلق و تقصیر کنند و با تراشیدن موی سر از لباس احرام خارج شوند. سپس به مکه رهسپار می شوند تا اعمال مکه را که طواف و سعی است انجام دهند.

این سیر ظاهری، باطنی دارد که در این سیاه نوشته به گوشه ای از آن اشاره می کنیم تا معلوم شود برای هر کس در هر کجا که باشد این حرکت امکان دارد و این روز برای او نیز عید است.

واژه «عید» از «عود» بوده و به معنای بازگشت است. در این لفظ نکته لطیفی نهفته است. بازگشت جایی اطلاق  می شود که رفتنی در کار بوده است یعنی رفتن و بازگشتن. روز عید یعنی روز بازگشتن و رجوع کردن پس از دور شده و فاصله گرفتن.

طبیعت دنیا و فضای حاکم بر آن انسان را از هویت اصلی خویش که نشئه «نفخت من روحی» است غافل کرده و او را در اندام مادی خویش که مرکّب از مشتی پوست و گوشت و خون و استخوان است معنی می کند. روشن است که این تفسیر، معرفی انسان به عنوان یک حیوان است، زیرا سایر حیوانات نیز همین ویژگی را دارند.

شاید بتوان گفت آنچه انسان را در مسیر هویت دنیایی قرار می دهد وسوسه های شیطان است. او هنگامی که از درگاه خداوند رانده شد به عزت خداوند قسم یاد کرد فرزندان آدم را اغوا کرده و به انحراف بکشاند «قالَ فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعينَ» (ص/82). هر چند همراه با این وسوسه ها، نباید از نفس اماره غافل شد. یوسف پیامبر علیه السلام فرمود: «إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ ما رَحِمَ رَبِّي» (یوسف/53). البته شیطان در فعال سازی این نفس سرکش نقش مؤثری دارد.

مبارزه با شیطان راه را برای حرکت های بعدی هموار می کند. روشن است که شناخت دشمن و دوری از او و قرارگاهش باعث می شود انسان بتواند وارد جرگه عباد خدا قرار گرفته و در قرارگاه دوستان خدا پذیرفته شود. حرّ ابتدا از لشگر یزید فاصله گرفت تا بتواند در خیمه گاه حسینی وارد شود.

مبارزه با شیطان و سنگ زدن به او یعنی جدا شدن حقیقی از کفر و طاغوتیان. و نتیجه این جدایی ایمان به خدا و همراه شدن با اولیاء اوست. کسی که به خدا ایمان آورد با خارج شدن از سیطره و مدیریت طاغوت، تحت مدیریت و ولایت خدا قرار می گیرد و با هدایت و برنامه ریزی الهی، با خروج از دریاهای ظلمات در مسیر نور حرکت می کند. خداوند می فرماید: «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ وَ الَّذينَ كَفَرُوا أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُماتِ أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ هُمْ فيها خالِدُونَ؛ خداوند، ولى و سرپرست كسانى است كه ايمان آورده‏اند آنها را از ظلمتها، به سوى نور بيرون مى‏برد. (اما) كسانى كه كافر شدند، اولياى آنها طاغوتها هستند كه آنها را از نور، به سوى ظلمتها بيرون مى‏برند آنها اهل آتشند و هميشه در آن خواهند ماند.» (بقره/257)

کسی که وارد گروه مؤمنان قرار گرفت جان و مالش لایق این می شود که در بازار الهی فروخته شود و خداوند خریدارش باشد «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرى‏ مِنَ الْمُؤْمِنينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّة؛ خداوند از مؤمنان، جانها و اموالشان را خريدارى كرده، كه (در برابرش) بهشت براى آنان باشد» (توبه/111)

به نظر می آید هرچند روز عید قربان به صورت رسمی، یک روز در سال است، ولی در حقیقت هر روز می تواند روز عید قربان باشد. یعنی هر روزی که انسان تصمیم بگیرد با شیطان وارد نبرد جدی شده و با او به مبارزه واقعی بپردازد آن روز جنس وجود و مال و همه متعلقاتش لایق محضر دوست می شود و برای او واقعا عید قربان است و چقدر شیرین است این ندای روحبخش مولایمان «قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيم؛ بگو: «اى بندگان من كه بر خود اسراف و ستم كرده‏ايد! از رحمت خداوند نوميد نشويد كه خدا همه گناهان را مى‏آمرزد، زيرا او بسيار آمرزنده و مهربان است». (زمر/53)



...

طبقه بندی: بدون دسته
نوشته شده در تاریخ یکشنبه هفتم آبان 1391 توسط مهدی یوسفیان | بدون نظر
مرجع دریافت ابزار و قالب وبلاگ
By Ashoora.ir & Blog Skin
قالب وبلاگ